خودروها از قطعات کوچک و بزرگی تشکیل شدهاند که اغلب قطعات کوچک نادیده گرفته میشوند. اما همین اجزا میتوانند نقش بسیار مهمی در عملکرد بهتر خودرو ایفا کنند. واترپمپ خودرو یکی از همین قطعات کوچک اما حیاتی است. در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل واترپمپ، اجزای آن، عملکرد و علائم خرابی بپردازیم.
واترپمپ و نقش آن در خودرو
واترپمپ یا همان پمپ آب قطعهای کوچک و کاربردی در سیستم خنککننده خودرو است. در روزهای گرم تابستان یا سرد زمستان، این واترپمپ است که اجازه میدهد موتور خودرو بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.
حرارت ناشی از احتراق بنزین در موتور حدود ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد است که میتواند آسیبهای جبرانناپذیری به خودرو وارد کند. برای کنترل این دما، سیستم خنککننده طراحی شده و واترپمپ به عنوان قلب این سیستم، وظیفه به جریان انداختن آب و ضدیخ (ضدجوش) در موتور را بر عهده دارد تا مانع افزایش بیش از حد دما شود.
برای مشاهده باقی محصولات آریاگستر کلیک کنید: واتر پمپ خودرو امکو
واترپمپ از چه اجزایی تشکیل شده است؟
واترپمپ از چندین بخش کوچک تشکیل شده که هماهنگ با هم فعالیت میکنند. مهمترین اجزای آن عبارتاند از:
۱- آب پخش کن
- ساخته شده با فناوریهایی مانند ورقکاری، ریختهگری چدن و تزریق پلیمر
- ایجاد فشار هیدرولیک لازم برای ارسال مایع خنککننده به موتور
۲- بلبرینگ واترپمپ
- ساخته شده از دو ردیف ساچمه بدون کنس داخلی
- تحمل نیروهای ناشی از کشش تسمه
- استفاده از گریس مادامالعمر و کاسهنمد برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار
۳- مکانیکال سیل
- شامل دو سطح متحرک و ثابت
- جلوگیری از ورود مایع خنککننده به محفظه بلبرینگ
۴- پوسته
- هدایت و کنترل مایع در شلنگها
- قرارگیری روی سیلندر و نگهداری اجزای واترپمپ
- ساختهشده از آلومینیوم (برای خودروهای سبک) یا چدن (برای خودروهای سنگین)
۵- پولی ها
- رابط بین واترپمپ و موتور خودرو
- دارای شیارهای متناسب با تسمه
- معمولاً از جنس چدن یا فولاد
۶- هاب
- رابط میان پولی و بلبرینگ
- ساختهشده از چدن یا فولاد
- طراحی شده برای امکان تعویض پولیها با همراستایی دقیق
عملکرد واتر پمپ چگونه است؟
واترپمپ در واقع یک پمپ پروانهای است که معمولاً در کنار بلوک موتور و زیر کاور تسمه تایم نصب میشود. با روشن شدن موتور و حرکت تسمه، واترپمپ شروع به چرخش کرده و مایع خنککننده را درون موتور و رادیاتور به گردش درمیآورد.
این فرآیند باعث میشود موتور همیشه در دمای نرمال باقی بماند. پس از خنک شدن، مایع دوباره به رادیاتور بازمیگردد و چرخه به طور مداوم ادامه پیدا میکند.
عوامل خرابی واترپمپ
خرابی واترپمپ میتواند باعث افزایش دمای موتور و آسیبهای جدی شود. دو بخش اصلی که بیشتر دچار مشکل میشوند عبارتاند از:
- قسمت آببندی: خرابی فیبر و فنر باعث نفوذ آب به پشت پمپ و تخریب بلبرینگ میشود.
- پرههای داخلی پمپ: فرسایش در اثر تماس مداوم با آب که باعث کاهش حجم گردش آب میگردد.
پیشنهاد میکنیم برای بررسی تمام محصولات سایت آریاگستر به صفحه پخش لوازم یدکی خودرو مراجعه کنید.
علائم خرابی واترپمپ
شناخت نشانههای خرابی واترپمپ بسیار مهم است تا بتوان در زمان مناسب برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد. برخی از این علائم عبارتاند از:
- گرمای بیش از حد موتور
- نشت مایع خنککننده (معمولاً سبز یا قرمز رنگ)
- زنگزدگی و خوردگی پوسته پمپ
- صدای غیرعادی (قرقره یا زوزه) از سمت موتور
- خروج بخار از موتور
- عملکرد ضعیف کولر خودرو
- روشن شدن چراغ هشدار دمای آب
- شنیدن صدای ساییدگی از موتور
روشهای جلوگیری از خرابی واترپمپ
برای افزایش طول عمر واترپمپ رعایت نکات زیر ضروری است:
- تعویض بهموقع آب رادیاتور طبق دستور کارخانه سازنده
- بررسی تسمه واترپمپ و تنظیم مناسب آن (نه خیلی شل و نه خیلی سفت)
- تعویض همزمان واترپمپ و تسمه تایم در صورت فرسودگی
- استفاده از واترپمپ باکیفیت و برند معتبر
واتر پمپ تیبا کجاست؟
واترپمپ تیبا معمولاً در سمت راست موتور و در نزدیکی تسمه تایم قرار دارد. این قطعه بین میللنگ و دینام نصب میشود. برای دسترسی به آن باید تسمه دینام باز شده و سپس پیچهای واترپمپ باز شوند.
علائم خرابی واتر پمپ تیبا
- نشتی مایع خنککننده
- صدای غیرعادی هنگام کار موتور
- بالا رفتن بیش از حد دمای موتور
- روشن شدن چراغ هشدار دما روی داشبورد
در نهایت
واترپمپ یکی از مهمترین قطعات سیستم خنککننده خودرو است که خرابی آن میتواند خسارات سنگینی به موتور وارد کند. بنابراین بررسی دورهای و تعویض بهموقع این قطعه بسیار اهمیت دارد.
مطالعه مقاله : معرفی انواع لنت ترمز خودرو و ساختار آن از سایت آریا گستر